Det här är jag

50+
Oftast glad, ibland ledsen. Och ibland nere för räkning med panikångest.
Mamma till store D, farmor till lille D, faster till stora P och lilla M.
Matte till Muffins och Rosa
Jobbar som kundrådgivare på eon och trivs mycket bra med jobbet och mina arbetskamrater.
Älskar att skriva


måndag 12 augusti 2013

Utställning

I lördags var jag och brorsdotter lilla M på utställning, nämligen den här




vandringsutställningen om Titanic. Den var jättebra, väl värd sina 120 kr. Det var ganska mycket folk så lilla M och jag fick köa i kanske en kvart innan vi kom in. Väl där inne så släpptes man in i omgångar och det var bra för således blev det ingen trängsel i utställningslokalen. Något annat som var jättebra var att man fick hörlurar och kunde lyssna till informationen istället för att läsa till sig den.  

Väldigt pedagogiskt uppbyggd, det började med berättelsen om hur Titanic kom till med fotografier av männen som beslutade om bygget av fartyget och av de som faktiskt byggde henne.

Många intressanta historier om människorna som var ombord tillsammans med bilder och tillhörigheter som mestadels har hittats på deras döda kroppar. Även porslin och annat som fanns ombord tillsammans med några uppbyggda hytter från första och tredje klass. Även en kopia av en del av en korridor på Titanic.

Naturligtvis mycket information om hur förlisningen gick till med hjärtskärande berättelser om ond bråd död men också om hjältedåd samt en del berättelser om de som faktiskt överlevde.

Det är en sak att höra antalet döda, det är siffror, men när man i det sista rummet såg namnen på alla passagerare och besättningsmän som förliste inser man vidden och den isande tragedin. Nog blev jag berörd när jag såg namnen på hela familjer, från mor och far med barnaskaran från den äldste till den yngsta lilla som kanske bara var ett spädbarn eller några år gammal.

Så om du bor i Norrköping, eller har vägarna förbi, gå gärna och se utställningen, den är öppen till och med den 8 september 2013.

Denna bilden ville jag absolut ha tagen på mig utanför Titanic


 
 
Lilla M nästan skämdes ihjäl för att jag tvingade henne att ta bilden. Det var några vänner till henne som stod i kön för att komma in och lilla M bedyrade för dem att jag inte var hennes mamma, nej absolut inte, utan hennes galna faster som tvingar lilla M till så hemska saker som att ta pinsamma foton framför en båtkuliss.

Jag avslutar med psalmen som Titanics orkester spelade medans fartyget gick under.
Att orkestern spelade är sant men om det var det här de spelade är mer höljt i dunkel, men den tillhör myten om Titanic och är mycket vacker
Närmare Gud till dig




 
 
 
 

 
 

1 kommentar:

  1. Var på denna utställning förra tisdagen och den var fantastisk! Så jag håller med dig, ni som inte sett den, SE DEN! :D

    SvaraRadera