Det här är jag

50+
Oftast glad, ibland ledsen. Och ibland nere för räkning med panikångest.
Mamma till store D, farmor till lille D, faster till stora P och lilla M.
Matte till Muffins och Rosa
Jobbar som kundrådgivare på eon och trivs mycket bra med jobbet och mina arbetskamrater.
Älskar att skriva


lördag 17 augusti 2013

Mera marknad

Dagen började med regn på förmiddagen och riktiga höstvibbar då det aldrig blev riktigt ljust och dessutom var det kallt ute.

Vädret till trots så fortsatte marknaden idag, av förståeliga skäl var det inte så mycket folk i rörelse på förmiddagen men det var inte folktomt heller.

Lille D kom till mig vid 9-snåret för hans pappa skulle handla och fixa med andra grejer. Det är alltid lika roligt att umgås med den där lille knatten. Han är fortfarande så pass liten att han tycker att även enkla saker är spännande och roligt.

Vi tittade på karusellerna som finns utanför Rådhuset, så tidigt på morgonen stod de dock still. Jag bara älskar småbarnsgrammatik. Lille D tittade på en karusell, en sådan som åker i sidled fram och tillbaka och jättehögt. Och så konstaterade han:
-När jag blir långare så ska jag åka i den.
Jag hade tidigare berättat att man måste vara ganska lång, längre än han, för att få åka med.

Vi tittade också på fontänen som någon hade hällt diskmedel i så det var lödder. Tyvärr var det dåligt sprutt på diskmedlet, förmodligen inte Yes, så det var inte så mycket lödder, tillräckligt dock för att lille D tyckte det var häftigt.
För något år sedan var det någon som hade lyckats få till det med löddret.

Jag skulle på promenad med Greta och kunde först inte riktigt fatta vad det var som var så vitt, hjärnan sa snö men det var ju mitt i sommaren. Tog ett tag innan jag fattade att det var lödder. Jag är dum nog att tycka att det är häftigt men förmodligen är det inte ett dugg nyttigt för fontänen och definitivt är det inte roligt för den som måste rensa i röran.

Vi var inne och lekte hela förmiddagen på grund av regnet, även efter lunch blev det lek inne men lagom till mellanmål så klarnade det upp något och då gick vi ner på marknaden och handlade goda munkar, med godis på. Dessa avnjöts inne på min innergård på en bänk eftersom han ville fika ute. Efter fikat sa han helt sonika:
-Nu vill jag ringa min pappa, jag vill gå hem.

Nu till sena eftermiddagen har till och med solen kommit fram och det är en riktigt skön kväll. Bara för att fortsätta i karnevalsstämning bestämde jag mig att gå genom marknaden en gång utan barn och samtidigt köpa mat på McDonalds. Hade ingen riktig lust att fixa något ätbart. Det blev en sak till lille D i hans älsklingsfärg lila.

Det är så lustigt, alla ungar verkar ha en "älska rosa och lila" period runt 4-5 års åldern. Den är nog vanligare hos flickor men förekommer också hos pojkar. Jag tror inte att lille D har blivit retad för att han gillar rosa och lila och hoppas innerligt att han aldrig blir retad för en sådan sak. Men eftersom jag vet hur barn kan vara så hoppas jag att om han blir retad han då är så stark att han bara kan strunta i de som är dumma. Förresten är det ju inte bara barn som retas, har läst på en del andra bloggar hur vuxna människor har kommenterat små pojkar med rosa attribut. Sånt får mig att fundera på hur världen är skaffad egentligen.

Nu ska jag ta och slå in den lila tröjan tillsammans med en annan present så allt är färdigt för 4-års kalaset i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar